EPA (Entrustable Professional Activities) är ett sätt att strukturera upp för professionen relevanta, centrala aktiviteter som förutsätter såväl relevanta kunskaper och färdigheter som ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt.
Detta arbetssätt införs i läkarutbildningen och det är önskvärt att professionen även vidare arbetar genom EPA. Lärosätena i Sverige har gemensamt definierat 10 EPA (kliniska aktiviteter) för den legitimationsgrundande läkarutbildningen. Det innebär att en nyutexaminerad läkare förväntas kunna utföra dessa kliniska aktiviteter självständigt och patientsäkert första dagen på arbetet som legitimerad läkare.
Varje observation avslutas med en återkoppling till ST-läkaren, inklusive bedömning av självständighetsgraden. Återkopplingen ska stötta ST-läkarens progression mot att nå lärandemålen och uppnådd specialistkompetens. Återkopplingen sker via relevant bedömningsmall beroende på vilken typ av moment som uvärderas, antingen medelst direkt observation i klinisk konetxt (Mini-CEX), falldiskussion (CBD) eller direkt observation av procedur (DOPS).
KVAST arbetar för närvarande med att utforma ett antal EPAs som är relevant för specialistutbildning inom anestesi och intensivvård.
Här kommer alla för specialistuttbildning inom anestesi och intensivvård relevanta EPAs publiceras när de är färdiga för användande.