360-graders evaluering bygger på långvarig, direkt observation av läkaren under utbildning när denne utför de arbetsuppgifter som leder till specialistläkarkompetens. Flera personer, ofta med olika tjänsteställning, uttalar sig vid ett givet tillfälle om flera egenskaper hos en individ med utgångspunkt i värderingsskalor och ett strukturerat protokoll som beskriver de önskade kompetenserna. Bedömarna är därför arbetskolleger, vanligen erfarna sjuksköterskor och läkare i överordnad ställning.
Värderingarna från de olika protokollen läggs samman till en bedömning som läkaren under utbildning får återkoppling på vid ett samtal med sin handledare. Metoden har således ett starkt informativt och utvecklande inslag men värderar också om en kompetens är uppnådd eller inte.
360-graders evaluering kan användas inför exempelvis ett specialistläkarkollegium som behandlar utvärderad ST-läkare, men också inför exempelvis enskilda handledarsamtal.
KVAST rekommenderar att samtliga kliniker med ST-läkare som skall genomgå utvärdering använder den av KVAST utformade nationella mallen för 360-graders evaluering.